Thessislife

Direktlänk till inlägg 6 april 2021

2021

Av Silje Therese - 6 april 2021 00:00

♡ Nejdå, jag har ännu inte glömt min lilla gamla blogg 

 

––   외로움   ––

Precis just nu så mår jag väl inte så jättebra. Det känns som om jag är fast och lever i dåtiden. Jag har alla dessa minnen och sår som aldrig har läkt fast i huvudet på sista tiden. Är inte säker på varför de gör extra ont just nu. Det känns som om alla har lämnat mig. Jag känner mig väldigt ensam. Förr hade jag många vänner men alla har lämnat mig. Att fundera över varför har jag gjort alldeles för länge. Det är svårt att inte känna sig nedstämd när man är kvarlämnad. Bestämde mig för att återvända till terapi, dock är det väldigt dyrt...

 

––  ––   두려움   ––  ––

Förra året var ganska shit. Såklart var det viruset men jag försöker att inte sätta mig in i det snacket så mycket (förutom den nödvändiga kunskapen) p.g.a min hypokondri. Jag fick reda på att jag hade epilepsi förra året. Det är extremt läskigt. Det läskigaste är att vakna upp själv på golvet, förvirrad, uttröttad, derealized. En gång så slog jag mig hårt när jag föll. Jag slog ansiktet i mitt skrivbord och föll hårt ner på golvet. Det resulterade i en bula på kinden och i bakhuvudet samt en blåtira och röda streck efter kollisionen med skrivbordskanten. Fick även många blåmärken på resten av kroppen och bet ett blåmärke i tungan. Jag har dock hög smärt tolerans, men skräcken är ändå stark. Det jag är mest rädd för är att gå i trappor.

 

––  ––  ––   생김새   ––  ––  ––

Jag gick även upp i vikt. Undrade om jag skulle dö eller något så liksom varför inte äta vad jag än vill, eller hur? ^^; Jag gick upp 12kg. Från 48 till 60kg. Önskar att gappet var mindre, men så är det. 48kg är underviktigt för mig (är 163cm hög) och 60kg är inte överviktigt men jag skulle helst gå ner typ 8kg till om jag fick välja. Men det är tråkigt att prata om utséende så låt oss gå vidare.

 

––  ––  ––  ––   드라마   ––  ––  ––  ––

På sista tiden har jag sett på extra många drama serier. Jag ser Koreanska, Japanska, Kinesiska, Taiwanesiska, Thailändska – no discrimination ;p. Jag föredrar för det mesta östasiatiska serier över västerländska serier för många anledningar men det borrar väl ner sig till att man kan relatera och att man har intresse. De är bra på att uttrycka känslor, att visualisera känslor och att förklara känslor. Dessa känslor kan jag relatera till och/eller förstå. Mitt intresse för Japan kom ju förstås sedan min upptäckelse av anime och manga många år sedan (se resten av denna gamla blogg som bevis haha). Korea intresset växte på det när jag upptäckte BTS. För Kina, Taiwan och Thailand är det mest att upptäcka ännu mer för nu. Har lust att besöka Taiwan någon gång :) Dåså, p.g.a mitt dåliga mående på sista tiden har dramaserier varit till stor hjälp av att distrahera mig från verkligheten och trösta mig i mitt lidande ;') I år har jag sett följande (har även betygsatt efter personligt nöje av den visuella upplevelsen lol):

      Sweet Home    Last Cinderella    사랑의 불시착           녹두전
                (9/10)               (8.5/10)                (9/10)                (9/10)

             - Skräck

       - Övernaturligt

             - Action

                - 18+

          - Romantik

            - Komedi

            - Mature

          - Romantik

            - Komedi

             - Drama

          - Militärisk

            - Historisk

           - Romantik

            - Komedi

     - Gender Bender


きみはペット내 아이디는 강남미인사이코지만 괜찮아
  
                 (9/10)                (8.5/10)              (10/10)

           - Romaktik

            - Komedi

            - Romantik

         - Psychological

             - Komedi

              - Drama

          - Romaktik

           - Komedi

      - Psychological

            - Drama


       The Gifted    너도 인간이니?    별에서 온 그대    , 하나의 사랑
                (9/10)               (10/10)               (10/10)              (8.5/10)

              - School

            - Mysterie

       - Övernaturligt

              - Sci-Fi

          - Romantik

            - Komedi

      - Fantasy (alien)

          - Romantik

           - Komedi

      - Fantasy (ängel)

          - Romantik

            - Komedi


         철인왕후     수상한 파트너   Kill Me Heal Me           The K2
              (10/10)              (9.5/10)               (10/10)               (8.5/10)

           - Historisk

           - Komedi

- Fantasy (Tidsresande)

          - Romantik

          - Romantik

            - Komedi

           - Kriminal

          - Suspense

            - Thriller

 - Psychological (D.I.D.)

           - Romantik

            - Komedi

             - Action

            - Thriller

           - Romantik

       - Psychological


           Healer          여신강림   푸른 바다의 전설          Run On
              (10/10)               (9/10)                (9/10)               (10/10)

            - Action

            - Thriller

         - Romantik

           - Komedi

            - School

          - Romantik

           - Komedi

   - Fantasy (sjöjungfru)

          - Romantik

           - Komedi

        - Slice of Life

          - Romantik

           - Komedi

              - Sport


      나의 별에게         인간수업              49일
              (8.5/10)              (8.5/10)                (9/10)

            - LGBTQ+

          - Romantik

             - Drama

      - Psychological

          - Kriminal

            - School

            - Drama

  - Fantasy (själ/spöke)

            - Tragedi

            - Romatik

         - Melodrama


         18 Again     경이로운 소문     HIStory2-越界           피고인
               (10/10)                (9/10)              (8.5/10)                (9/10)

          - Romantik

           - Komedi

           - Fantasy

            - Drama

            - School

       - Övernaturligt

            - Action

           - Mysterie

            - Drama

           - LGBTQ+

              - Sport

           - Vänskap

          - Romantik

             - Drama

               - Law

           - Mysterie

           - Thriller



Om du gillar mig och är nyfiken på vad jag tycker om de serier jag sett för första gången i år så kan du läsa om det via min MDL profil här: https://mydramalist.com/list/47aDqKnL. Det finns länkar att klicka på över alla bilder samt titlar ovan. Om någon låter kul så finns The Uncanny Counter, Extracurricular, Run On, Healer, The K2, Suspicious Partner, Angel's Last Mission: Love, You Who Came From The Stars, Are You Human Too?, It's Ok To Not Be Ok, The Tale of Nokdu, Crash Landing On You och Sweet Homesvenska Netflix (dock kan det hända att du behöver ändra föredragen undertext till engelska under inställningar för vissa titlar). Fler Netflix titlar som jag vill rekommendera är: Strangers From Hell (skräck, thriller, psychological, 18+), Alice in Borderland (action, övernaturligt, thriller, psychological, 18+),  Kingdom (zombie, skräck, historisk, thriller, 18+) och Forgotten (film: skräck, psychological, thriller, 15+). 

 

~ Someday or One Day ~

Jag vill skriva lite extra om mina favorit serier. Min nr.1 top drama of all time är... Someday or One Day! En Taiwanesisk romantisk, fantasy, komedi som handlar om en tjej i nutiden som saknar sin döde pojkvän. Sedan en dag får hon en gammal kassettspelare tillsammans med en kassett låt i. Genom att lyssna på den åker hon tillbaka i tiden till år 1998 och hamnar i en kropp som ser likadan ut som henne men det är inte henne. Alla kallar henne för ett annat namn, hon har en ny familj osv. Det första hon ser när hon vaknar upp i 1998 är hennes döda pojkvän sitta bredvid henne. Men även då han ser likadan ut så han har inte heller samma namn som hennes pojkvän. Hon vaknade upp på sjukhuset (1998) och det är ett mysterium om vad eller vem som skadade henne. Hon börjar undra om nutiden bara var en dröm. Så ^^, den är väldigt bra! Väldigt romantisk, komedisk och även sorgsen med en stor smula mysterie. Här är några trailers ^^:



~ 18 Again ~

En serie jag fann i år: 18 Again, har fått titeln min 2nd favourit drama of all time + min nr.1 top korean drama of all time ^^. Det handlar om en pappa som önskar att han kunde åka tillbaka i tiden till han var ung. Han var tvungen att ge upp sin dröm som basketboll spelare när han var 18 för att hans flickvän blev gravid. De bestämde sig för att ha barnen (tvillingar) och bilda en familj. Men detta betydde också att de var tvungna att sluta skolan, börja arbeta och leva tungt. Pappan jobbar hårt för familjen men han får inte den belöningen han förtjänar för sitt hårda arbete på jobbet. När chefen säger något illa om hans familj så slår han till honom och slutar jobbet. Frun/mamman vill skilja sig från honom för att det enda hon ser är pappan dricka när han kommer hem från jobbet, omedveten om hur hårt jobbet är för honom. Ingen av de två känner barnen särskilt väl, värre är det för pappan. Så nu är livet ganska skit för pappan så han gör en önskan att åka tillbaks i tiden. Han åker inte tillbaka i tiden men han själv blir 18 år igen. Han måste nu gå i skolan tillsammans med sina barn samtidigt som han försöker gömma sig från sin fru, han kan ju inte bli upptäckt ;p Det är mycket komedi i den här serien dock har den fått mig att gråta krokodiltårar mer än ett par gånger, haha (ja, den är baserad på den amerikanska filmen men jag har inte sett den så idk. Hörde att den är lite konstig dock, det är inte 18 Again). Jag vill dela med mig av några av mina favorit scener (dock ingen text sorry):

 




Efter man sett dessa klipp (+serien) och tänker likadant som jag så säger man "vilken skådis är det där?". Det är Lee Dohyun (이도현). Jag har samlat lite kunskap om honom och kan med säkerhet säga att han är en väldigt bra kille. Så med stolthet kan man visa upp dessa foton som visar hans vackra utséende reflekterat från insidan:

 

       

Också... kan du förstå att Ko Wooyoung/Hong Daeyoung i 18 Again är spelad av samma skådis som Lee Eunhyuk i Sweet Home? Det tog mig hälften av 18 Again förrän jag märkte det...

 

     

Är det jag som är långsam eller... ?

Nej, det är inte jag. Det är han som är en bra skådis! ^^  

Mydramalist profil: Silje


––  ––  ––  ––  ––   음악   ––  ––  ––  ––  ––


Somebody

Clara C

 Two congruent black triangles pointing to the left     Two congruent black rectangles side-by-side with a space between them     Two congruent black triangles pointing to the right

                                                                       ▶    Film Out  –  BTS

                                                                       ▶    Starlight  –  Chani

                                                                       ▶    พระเอกจำลอง  –  Getsunova

                                                                       ▶    Secrets Can't Tell  – 문명진

                                                                       ▶    Blue Hour – TXT

                                                                       ▶    Flicker – ENHYPEN

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Silje Therese - 24 februari 2023 02:15

Hej :) Då är det dax för det årliga inlägget. Fyllde 21 för ett par dagar sedan, firade dagen tillsammans med mina föräldrar. Mamma tog ledigt så vi gick och köpte lunch och lite småsaker, drack varm choklad/chai hemma, pappa kom hem med en bouqet bl...

Av Silje Therese - 22 mars 2022 15:33

Hej. Nu är det 2022 och dags för mitt årliga inlägg :) Har nu fyllt 20 år och är inte längre tonåring. Vet inte hur jag känner om det tbh ^^; Hur länge har den här bloggen existerat nu? Jag gjorde den in 2015, så snart 7 år då, haha. Har förändrat mi...

Av Silje Therese - 6 april 2021 03:15


För första gången (av vad jag minns) så tog utrymmet slut! Hade inte ens plats för "Thessi" loggan. Verkar som jag hade mycket att skriva om i år, haha. Jag hade ju så lust att översätta de där videorna så jag gör det. 18 Again: Hong Daeyoung (K...

Av Silje Therese - 11 mars 2020 12:30


Jag är tillbaka med min årliga update! Jag tror att det är för att jag inte tycker om att ha hemligheter, jag behöver liksom dela med mig om saker, haha. Så jag tänker bara skriva lite hur det är nu för tiden, vad som har skett under det senaste året...

Av Silje Therese - 6 maj 2019 20:00

Hej! Nu kommer den årliga check-upen som jag har gjort de senaste åren tillbaka. Min blogg ser väldigt ledsen ut nu för tiden, dock har jag fortfarande ganska många läsare av någon anledning. Tack ni som läser. Jag tänkte skriva lite om hur jag har d...

Presentation


Hejjjsan! Jag är en kort, blond och lat 14 årig anime nörd. Jag älskar att rita och skriva mina egna historier. Jag drömmer om att bli en mangaka och få min manga publicerad i Japan en dag, haha. Det blir någ svårt! Följ med mig på min resa!

Ställ mig en fråga

17 besvarade frågor

Vad tycker du?

Vilket stjärntecken är du?
 Väduren
 Oxen
 Tvillingarna
 Kräftan
 Lejonet
 Jungfrun
 Vågen
 Skorpionen
 Skytten
 Stenbocken
 Vattumannen
 Fiskarna
 Ingen av dem (Haha)

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Mina senaste inlägg

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Shinigami Purple Skull - Soul Eater

Socialt


Ovido - Quiz & Flashcards