Thessislife

Alla inlägg under maj 2019

Av Silje Therese - 6 maj 2019 20:00

Hej! Nu kommer den årliga check-upen som jag har gjort de senaste åren tillbaka. Min blogg ser väldigt ledsen ut nu för tiden, dock har jag fortfarande ganska många läsare av någon anledning. Tack ni som läser. Jag tänkte skriva lite om hur jag har det, mina nyaste intressen samt händelser som sticker ut som inträffat under de senaste året. 

 

Jag åkte till Japan och Syd Korea under förra sommaren! Det var fantastiskt! Jag åkte med mina förlädrar och min kucin. Vi var i båda länderna i endast 1 vecka var (så 2 veckor sammanlagt) så det var ganska kort, jag hoppas att jag kan åka tillbaka någon dag. :D Jag var väldigt glad då! Gladare än vad jag har varit på flera år! Om du som läser detta någon gång planerar att besöka dessa länder så vill jag rekommendera några ställen att gå; Aoyama Flower Cafe i Tokyo, shopping i Hongdae Seoul och kring Takeshita Dori i Tokyo. De är dom platserna som kommer till mina tankar just nu. Jag rekommenderar dock att inte åka på sommaren (förutom om du älskar värme). 

 

Just nu studerar jag Japanska på en kurs och Koreanska för mig själv. Det är mycket roligt, jag gillar språk. Jag börjar få grepp om Kanji (Kinesiska bokstäver i det Japanska språket) vilket är kul. Även om jag inte vet vad de flesta betyder så vet jag åt minstone hur jag skulle skriva dom (för hand/stroke order) och förhoppningsvis så känner jag igen dom. Och jag skriver skrivstil i Koreanska så.. Men jag är långt ifrån bra, jag skulle kalla mig en "högsta nivå nybörjare", kanske, i båda språken. Men det är roligt att lära sig mer och mer.

 

Jag går inte på gymnasiet just nu. Jag började på gymnasiet förra året men jag gick bara i 2 veckor, haha. Mina närmaste vet om detta, och det är inte direkt någon hemlighet heller. Man skulle kunna kalla detta som ett paus år. "Jag" har sökt till ett nytt gymnasium till i år, men jag är osäker på om jag kommer in. Jag har inte dåliga betyg men linjen jag vill gå kräver typ mina betyg minst så vi får se. Det blir som det blir. 

 

Anledningen till detta så kallade "paus år" är min mentala hälsa, haha. (Det låter konstigt att skriva) Jag har inte så lust att gå in i detalj just nu, men det blev liksom värre och värre så jag var tvungen att stoppa. Jag blev diagnoserad med fler saker efter det också. Så jag antar att det rullar på fast på samma nivå just nu. Jag går framåt i livet men jag skulle inte säga att jag mår särskillt mycket bättre än då jag slutade. Det ska nog lösa sig någon gång. 

 

Så jag har ritat lite, skrivit lite och mest har jag sätt på dramas och filmer. Min favorit drama (serie) just nu är Todome no Kiss. Jag har tillockmed köpt dvdn. Yamazaki Kento är också min favorit skådespelare just nu. Jag har sätt många filmer och serier av honom förutom Todome no Kiss. Jag gillar särskillt Control Tower som jag såg nyligen. Andra dramas jag sätt (som är värda att nämnas) är Nobuta wo Produce som jag såg under min födelsedag i år (21 Februari), Kazoku Game, While You Were Sleeping, The Smile Has Left Your Eyes, Ossan's Love, The Gifted (Thai) and A Story To Read On The Day You've Fallen In Love (long name!). A few movies too; Forgotten, To Each His Own, Orange (adaptation) och måna fler.

                        

(Alla dramas och filmer i ordning av omnämning ovan)

 

(Jag hoppas att jag skriver detta korrect)

私の一番好きな役者は山崎賢人です。

 

 

   

山崎賢人

Yamazaki Kento


 

BTS flyger bara högre och högre! Tredje året i rad då de vunnit på BBMAS i Amerika. Jag är fortfarande ett väldigt stort fan, ARMY. Med BTS så känns det inte som om jag behöver skriva så mycket för att förklara hur mycket jag tycker om dom. De är liksom naturligt vid det här laget. Jag hoppas att de alltid är glada och att de alltid gör det som de tycker om. Jag får mycket inspiration av dom och de ger mig enormt mycket glädje i mitt (hittills) gråa liv. De ger migh styrka att fortsätta framåt, särskillt Jungkook. 

Jag hejar också på de andra favorit grupperna som jag stöttar mest; NCT, Stray Kids, TWICE, Day6 och TXT.

 

Jag tänker avsluta med att ge några låt förslag. Jag gillar många olika slags låtar. Det spelar ingen roll vilken genre eller vilket språk det är på, om låten får mig att känna något så tycker jag om den. Så, här är några låtar som jag lyssnar mycket på på sistone: 

ハッピーバースデ (Happy Birthday) - Back Number

heavy metal - Bring Me The Horizon

Narcissist - No Rome, The 1975

No Question - Mad Clown, Stella Jang

在你离开我后的每一分钟 - 周锐 (Zhou Rui)

情非得已 - 庾澄慶 (Harlem Yu)

dialogue - Cidergirl

Lemon - 米津玄師 (Kenshi Yonezu)

 さよならエレジー (Sayonara Elegy) - 菅田将暉 (Masaki Suda)

행복했던 날들이었다 (Days Gone By) - Day6

HOME - BTS / 방탄소년단

 

Det var ju ganska roligt att skriva igen. Jag har funderat på att starta en ny webbsida där jag kan skriva på igen. Om jag gör det så lämnar jag en lenk på den här bloggen då. För nu; jag skriver mycket på min MyDramaList profil här: https://mydramalist.com/profile/Kitten_Piie så besök den gärna. :) Tack för att ni läste! <3

 

Presentation


Hejjjsan! Jag är en kort, blond och lat 14 årig anime nörd. Jag älskar att rita och skriva mina egna historier. Jag drömmer om att bli en mangaka och få min manga publicerad i Japan en dag, haha. Det blir någ svårt! Följ med mig på min resa!

Ställ mig en fråga

17 besvarade frågor

Vad tycker du?

Vilket stjärntecken är du?
 Väduren
 Oxen
 Tvillingarna
 Kräftan
 Lejonet
 Jungfrun
 Vågen
 Skorpionen
 Skytten
 Stenbocken
 Vattumannen
 Fiskarna
 Ingen av dem (Haha)

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Sök i bloggen

Mina senaste inlägg

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Shinigami Purple Skull - Soul Eater

Socialt


Skapa flashcards